アーティスト・イン・レジデンス発表会 / Final presentation of Artist in Residence"

原口さんとMikkoさんの作品の見事なまでのコントラスト
Impressed with the clear-cut contrast between Mikko's work and Haraguchi's.

原口さんの作品の素材は、木の根っこ。
不定形。
一つとして同じ形のないもの。
商品価値のないもの。
一言で言えば、「有機物の塊」としての「木」。

それぞれの素材の持つ複雑性を複雑なまま残しつつ、
素材と会話を通じて、より洗練された「形」へと上昇していく。

Haraguchi's work' material was tree root.
It has,
indefinite sheep
no identical shape
no commercial value.
Plainly speaking, wood as "a mass of organic substance".

He is rising his work up toward the more sophisticated "shape",
keeping the complexity of the material
through the dialogue between he and the material.


Mikkoさんの作品の素材は、集成材。
規格化された直方体という形状。
大量に生産されるもの。
商品として売ることを前提した製品
一言でいえば、「工業製品」としての「木」。

木を真っ白いキャンバスのように扱い、頭に浮かんだコンセプトを結晶化して、
そのままキャンバスの上に載せていく。

Mikko's work's material was laminated lumber
It has,
standardized cuboid shape.
It is,
mass-produced
on commercial basis.
Plainly speaking, wood as "an industrial product".

Material seems like a blank canvas for him.
The crystallized concept in his mind is directly drawn on the canvas.

二人の作品のコントラストは、「木」という素材のもつ多面性、可能性を
鮮やかに浮かび上がらせた。
The contrast between their works vividly highlighted the diversified potentialities of "wood".